Good And Bad SEO Techniques

1. Does Google Prefer Themed In-Bound Links:

Google Definitely favors themed links.

An inbound link is a hyperlink back to your site from another Web site. The one constant and reliable strategy in search engine optimization is that sites with a variety of high quality backlinks rank higher in the search engine results pages.

Google will always supports the themed In-Bound links. If your website have those inbound links then Google takes it as a genuine website

And the themed link means the particular theme of your website (your link keyword).

2. What Are The Reasons For Which I Could Get Penalized By Google:

A Google Penalty is defined as a negative impact on a websites search rankings ranked by Google Search Algorithms / Googles Manual Review system. A penalty can occur as a result of algorithm update or intentional manual penalty for use of Black-Hat SEO techniques to buff up page rankings. As such, there could be several reasons to Google Penalties including link-based penalties and negative SEO

Duplicate Content:

Think about how a search engine like Google works - it indexes content.  Indexed content that is a duplicate of another site is a huge problem, and more sites that have seen precipitous drops in ranking and therefore traffic because of this.  The easiest way to avoid this dilemma is to have fresh, original content. Yes, this takes longer, but it's the best way to avoid plagiarizing another's website.

Paid Links:  

Link building is one of those areas that can be misconstrued by over-eager SEO types. Receiving inbound links is a compliment - it means that your content was worthy of someone linking to it. If you have excellent content that is perceived to be helpful, it will be linked. Unfortunately, paid links are common among poor SEOs. 

Poor Architecture:

The architecture of the site itself can work against your websites position in a search. If the site has broken links and is full of code mistakes, it sends a signal to the search engines that the site may not be valid. Have you ever clicked on a page and got an error message? That's a broken link. if you had a page and deleted it, it could potentially cause faulty links.

Long load time.

Ever go to a website and it takes forever to load?  You try refreshing the link and finally give up and leave? Having too many images, or images that are improperly sized could cause a long load time for visitors. This will have several impacts - first, Google will penalize your website for long load time, second, visitors will not stay and wait for the page to load, third, your bounce rate will increase which will further reduce your rank in search results. Long story short, use appropriate sized graphics, avoid flash, and keep sliders appropriate for the page.

No social interaction:

Social media such as Google+, Google plus ones (+1), Facebook likes, Twitter links, all help potential readers find their way to your website or blog. If you have no social interaction, this also tells the search engines something. It's become more and more important to have a social presence and the search engines are taking this into consideration when they determine the relative rank for each of the keywords that are important. Having a social media presence means commenting and engaging with others - whether they are prospects, vendors, clients, associates, or complimentary services.

Cloaking:

A script is used to redirect a user to a page which is different from the page he/she see in the search results. This is done to rank higher in Google.

Many webmasters program their web pages for two types of visits, a normal user and a Google robot. This will create two types of pages, one with the largest number of keywords created for the visit of the robot that is almost unreadable and a normal user. With this, the developers intend to fool the Google robot to position your website as high as possible but Google is detecting these pages and of course the penalties.

Doorway pages:

Two pages with the same content to rank higher in Google is Doorway pages.

With this technique the webmaster encodes a page with many keywords, optimized for certain searches, with a Javascript redirect to a website using coded correctly, with the intention to cheat Google, because the robot does not recognize javascript. With this type of practice Google can delete the whole site.

Hidden Text:
Some webmaster hide keywords by simply putting the same color as the background, so the user will not be affected since the appearance of the page holds.

3. White Hat SEO Techniques:

1. Quality Content
When we first started looking at SEO as a separate entity to website build there was one phrase that we would continually hear, content is King, and its true. There is nothing more valuable you can do to optimize your site for search engines than offer unique well written content. A search engines aim is to serve up what it believes to be the most appropriate website for any given search to the end user.
Website 1
Website 1 consists of a single page with 3 paragraphs of text. The text tells us that the companies does portable air conditioning hire and give us a phone number to call.
Website 2
Website 2 contains 30 plus pages all focusing on various portable air conditioning units that we can hire, costs and technical explanations of how portable air conditioning units work.
Which website do you think the search engine is likely to offer to the user first? Its a rather obvious example but it illustrates the importance of good content so your priority should be good quality content.
2. Use Structural (Semantic) Mark Up and Separate Content from Presentation
Semantically structuring your mark up helps search engines understand the content of your webpage which is of course a good thing. Making proper use of heading elements is essential because search engines give more weight to the content within the heading elements.
Using CSS to separate the design elements from the content makes for much leaner code and makes it easier for search engines to find what theyre looking for, which is content. Remember content is king!
3. Titles and Meta Data
Providing pages with proper titles and meta data is essential. The meta description and meta keywords elements have more important  to the web because it contains wait in the part of ranking.
Engines now regard them as less important, its still important to use them and use them properly. Titles however still carry a lot of weight and when we think of semantic mark up it is obvious why. The title of anything is a declaration as to what the content might be, so make sure your page titles are a true representation of the content of the page.
4. Keyword Research and Effective Keyword Use
Create your website with keywords and key phrases in mind. Research keywords and key phrases you think people might use to find your site. Single words are not always the most effective target, try multi-word phrases that are much more specific to your product/service and youll be targeting end users that are much more likely to want what you are offering.
Use the keywords and key phrases youve identified effectively throughout your website. Assign each page 2-3 of the keywords youve identified and use the keywords throughout all the important elements of the page. Those are,
· Title
· Meta Description
· Meta Keywords
· Heading Elements
· <H1>
· <H2>
· <H2>
· Text
· Alt Tag
· Title Tag
· Links
5. Quality Inbound Links
Having inbound links to your website can be likened to having a vote for the good but there are good links and bad links so therefore votes for the good and votes that are bad. Good links are links from other web pages
The amount of quality inbound links to your site therefore have some relevance on how high up the search engine your site is placed. When sourcing links you should be thinking of quality over quantity and deep linking to pages within your website not just the home page.
4. Black Hat SEO Techniques:

1. Hidden Content
Top of our list of black hat SEO techniques is hidden content. Hidden content comes in many guises but the basic principle is that within the code for the site there will be content stuffed with keywords, this content will not be visible to the end user of the site.
Content can also be hidden from the end user by using CSS, excessively small text and coloured text on the same coloured background.
All of these techniques are frowned upon by search engines and if detected can mean your website will be penalised or even banned. To the untrained eye it can be very difficult to spot the use of some of these techniques which is why we offer a free website MOT test at PushON.
2. Meta Keyword Stuffing
There are two Meta tags that are generally used to inform search engines of the content on the page. They reside between the <head> tag of a page and when used incorrectly they can alert a search engine that a site is using spam techniques in an attempt to improve its ranking.
3. Meta Description
The meta description should be used to describe the content of your page honestly and concisely and be 1 or 2 sentences, 3 at most.
Heres an example of the meta description being used in the correct manner,
<meta name=description” content=PushON are an Online Marketing agency providing a full range of digital marketing services throughout Greater Manchester and the North West UK. If you need Search Engine marketing (SEM), Search Engine Optimisation (SEO) or Pay per Click (PPC), we can help you. Contact us now.” />
Heres an example of the meta description tag being used incorrectly for a page promoting a restaurant called MadeUp,
<meta name=description” content=MadeUp restaurant website is the best MadeUp restaurant website, our restaurant is better than any restaurant,great restaurant,best food restaurant,visit our restaurant” />
4. Meta Keywords
Meta Keywords should be a short list of words that inform of the main focus of the page. Meta keywords have been so misused in the past that there are few if any search engines that take any heed of them.
Heres an example of the meta keywords being used in the correct manner,
<meta name=Keywords” content=Online marketing, digital marketing, search marketing, search engine marketing, e-mail marketing, SEO” />
Heres an example of the meta keywords tag being used incorrectly for a page promoting a restaurant called MadeUp,
<meta name=keywords” content=Restaurant, restaurants, food, feed, take away food, fast food, junk food, eat, eating out, dinner, dining, meal, eating, MadeUp, steak and chips,chicken and chips,pie and chips,pudding,desert,big restaurant,small restaurant, best restaurant, great restaurant, exclusive restaurant, cocktails, wine, drink, pizza, sandwhiches>
5. Doorway or Gateway Pages
Two pages with the same content to rank higher in Google is Doorway Pages.
 Off-the-shelf SEO software often encourages the use of gateway pages as do SEO firms that dont know what theyre talking about. Search engine spiders are being enhanced continually to detect these pages and will get ignored or worse still, flag your site up as being spam and ban you all together.
6. Link Farming
In the real world if you were to build your house in a bad neighbour hood then your house would be affected by its surroundings. The same is true of the virtual world. Link farms or free for all (FFA) pages have no other purposes than to list links of unrelated websites. They wont provide you with any traffic and you run the risk of having your site banned for participating. Dont participate in link farming.
7. Cloaking:

A script is used to redirect a user to a page which is different from the page he/she see in the search results. This is done to rank higher in Google.

Many webmasters program their web pages for two types of visits, a normal user and a Google robot. This will create two types of pages, one with the largest number of keywords created for the visit of the robot that is almost unreadable and a normal user. With this, the developers intend to fool the Google robot to position your website as high as possible but Google is detecting these pages and of course the penalties.

In What Ways Could Google Penalize Me:

Here Are The Some Penalizing Ways From Google:
· Your website is not ranking well for your brand name any more. Thats a dead giveaway. Even if your site doesnt rank for much else, it should at least do well on that one keyword.
· Any page one positions you had are slipping back to page two or three without any action on your part.
· PageRank for your site has inexplicably dropped from a respectable two or three to a big fat zero (or a measly PR of one).
· The entire website has been removed from Googles cached search results overnight.
· Running a site search – site:yourdomain.com keyword – yields no results.
· Your listing – when you eventually find it in Google – is for a page on your site other than the home page.

Good and Bad SEO Techniques:
1) Black Hat SEO
It is the wrong way of getting famous by doing something against the rules. In other words Black hat refers to the illegitimate way of optimizing your site going against the guidelines of search engines. It is intended to trick search engines to rank particular pages higher in search results without considering the actual value of the page. Its only aim to rank higher no matter what it take to do so.
Examples of Black Hat SEO Technique:
· Link Farm
· Hidden Text
· Keyword Stuffing
· Paid Links
· Doorway Pages
· Cloaking
· Parasite hosting
· Manipulative redirects
Pros 
· It works for all major search engines (till search engines do not find out)
· It gives fast results compared to other techniques.
· Black Hat services are much cheaper than other techniques.
Cons
· It is a short term strategy (will work until you are not caught by search bots)
· If you are found by search engine your site might be banned.
· Bad User experience.
· High Risk level
2) White Hat SEO
White Hat SEO is the ethical SEO. It is best and the honest way of optimizing your site by following all the guidelines of search engines. These are targeted to improve the position in search results keeping the user prospect in mind, that is the site should be valuable to the user following all the guidelines. It is a time consuming process but long term results are good and permanent.
Examples of White Hat SEO Technique:
· Guest Blogging
· Link baiting
· Valuable Content
· Internal Linking
· Title tags and meta tags optimization
· On page keyword optimization
· Adding fresh content regularly
· Sitemap creation
Pros
· It is a long term strategy.
· It provides the best user experience.
· No risk is involved as all the guidelines are followed.
Cons
· It is a time consuming process.
· White Hat SEO Services are the costliest of all techniques.

3) Grey Hat SEO
As the grey color falls between white and black, this technique also lies into the questionable category of search engine optimization. I called it questionable” because neither it involves the high risk of site banning as Black Hat nor does it gets into complete valid search engine guidelines. It is a shady approach to optimization which does not break any rules but bend them to say the least. This would not give you a serious risk like a Site ban but might curse you with a penalty. Any technique which is considered Grey might become black in future.
Examples of Grey Hat SEO Technique:
· Three way/ Reciprocal link exchange
· Buying links for Page Rank
· Duplicate Content
· Irrelevant links
· High keyword density that sounds unnatural but of level of Black Hat.
· Article Spinning
· Purchasing Old domains
Pros
· Timeframe involved is not very high.
· Good user experience.
Cons
· It is also not a permanent strategy.
· Medium level of risk is always involved.

What are Doorway Pages?
Doorway pages are web pages that are created for spamdexing. This is for spamming the index of a search engine by inserting results for particular phrases with the purpose of sending visitors to a different page.

What are Hallway Pages?
hallway page is a web page that either solely or largely contains hyperlinks to other web pages.Or you can say that a page that has links to all your different "optimized" pages you've optimized for each search engine.Search engine indexes all the links provided in the hallway page.Where as hallway page is a page having all the URLs of the website. You submit this page to search engine, when spider crawls it, all the URLs get indexed. It is a technique of fast indexing.

What is Cloaking?
Cloaking refers to the practice of presenting different content or URLs to human users and search engines. Cloaking is considered a violation of GoogleWebmaster Guidelines because it provides our users with different results than they expected.
Some examples of cloaking include:
· Serving a page of HTML text to search engines, while showing a page of images or Flash to users
· Inserting text or keywords into a page only when the User-agent requesting the page is a search engine, not a human visitor

0 comments:

Post a Comment

+